Rozumět řeči dětí - Meander.cz

Rozumět řeči dětí

Jana Matějková, Tvar č. 1, 10. 1. 2008

Pavel Brycz platí za spisovatele nenápadného, přitom nezanedbatelně všestranného a úspěšného. Je laureátem Ceny Jiřího Ortena pro autory do třiceti let (1999 za knihu Já Město) i Státní ceny za literaturu (2003 za groteskní ságu Patriarchátu dávno zašlá sláva), která obvykle připadá literátům o generaci (i dvě) starším. Je autorem povídek, románů, příležitostným písňovým textařem a reklamním copywriterem. Příliš tedy nepřekvapí, že se mu daří i na poli tvorby pro děti, jíž se začal věnovat v posledních letech. Pro Čro 2–Prahu připravuje pravidelný dětský pořad, pro Českou televizi napsal scénář k večerníčku Dětský zvěřinec. Jeho loňský knižní debut pro děti nese název Kouzelný svět Gabriely a také ten sahal po několika oceněních (např. Magnesii Liteře).
Titulní hrdinkou příběhu je desetiletá holčička, která u sebe pod tlakem traumatu z nevydařené oslavy narozenin objeví zvláštní schopnosti – porozumí řeči věcí. To jí otevře cestu k celé řadě dobrodružství: pomůže lásce dvou kamenných soch. Odhalí kapsáře. Je unesena mafií. V obyčejném klavírním křídle probudí netušené ambice a touhu cestovat. Zachrání průběh fotbalového zápasu a má první schůzku. Naučí se jíst (s potěšením) polévku. Objeví dosud neznámou pravěkou kulturu, podnikne výlet na slunce a opraví chybu v učebnicích.
Bryczův tvůrčí přístup charakterizují dva základní rysy – maximální sázka na jistotu, kořeněná ovšem velmi syrovou aktualizací. Gabrielin příběh staví na osvědčeném modelu, kdy teprve kouzlo dětské představivosti oživuje a uvádí do pohybu na první pohled šedivou, nudnou každodenní realitu.

Autor modeluje očekávané situace, odehrávající se v obvyklých prostředích (dovolená, výlet, nákup, návštěva cirkusu...), které ona zmíněná fantazie (spíše autorova?) posunuje občas na samou hranici uvěřitelnosti (třeba když se Gabriela s pneumatickou vrtačkou v ruce pouští do operace kamenných srdcí). Deset na první pohled „crazy“ vyprávění spěje pozvolna, ale plynule vždy k obdobnému konci, dobrému a poučnému.
Ambice poučit a ukázat malému čtenáři správnou cestu se kniha přes množství dobrodružných eskapád a akčních situací nezříká. Hlavní hrdinka sice nesedává v koutě a především na počátku knihy ukáže i stinné stránky své povahy (třeba když se zlomyslně posmívá kamarádům), stejně je tu vykreslena především jako způsobná a uvědomělá holčička („Odpusť, mami, chovala jsem se jako Káča, a ne jako Gabriela...“) – možná až příliš na to, aby si získala sympatie malých rošťáků.
Podivně možná vyznívá srážka tohoto uvědomělého „jak by to mělo být“ se syrovým „jak to je“, které v knížce trojnásobného tatínka a učitele – tedy blízkého pozorovatele světa dětí a mladých lidí – také nechybí. V jeho Kouzelném světě jsou desetileté holčičky takřka plnohodnotnými teenagerkami: běžně si barví vlasy, používají dekorativní kosmetiku, zkoumají se před zrcadlem (případně zkoumají svoji váhu), baví se u večerních televizních seriálů... Nejde se nezeptat: je tomu opravdu tak? A mělo by to tak (doslova) být? (Stejně tak, pokud už tento způsob reality připustíme, lze pochybovat, zda mezi idoly progresivních teenagerek-začátečnic vede zrovna Vilma Cibulková.)
V textu není těžké objevit ozvuky autorových oblíbenců, především osvědčených moderních pohádkářů Karla Čapka a zejména Miloše Macourka – jeho styl umí Pavel Brycz věrně napodobit, nic novému k němu ale nepřidá. Jeho jazyk plyne souvisle a hladce – snad až příliš. Standardní spisovnou češtinu místy (a postupně čím dál častěji) rozkřísne autentickým výrazem, přejatým z dětského slangu (ahojky, skejťák, pitvorné oslovení rodičové).
Některé glosy, kterými vypravěč špikuje popisy Gabrieliných alotrií (třeba ta o „ordinaci v pohřební zahradě“) působí ve světě desetiletých dětí opět trochu nevěrohodně mudrlantsky. Jako by si autor zahlcený takovou porcí záležitostí dětských (mimoděk?) ulevoval. Možná to byla bitva pro něj, možná s jeho knihou svede (a třeba příjemnou) bitvu nejeden dětský čtenář – toto zápolení mu ulehčí příjemná grafická úprava s ilustracemi Šárky Zikové, které z knihy vytváří kompaktní celek.

Pavel Brycz: Kouzelný svět Gabriely
Meander, Praha 2006