PRVNÍ BRYCZŮV VÝLET DO DĚTSKÉ LITERATURY - Meander.cz

PRVNÍ BRYCZŮV VÝLET DO DĚTSKÉ LITERATURY

Jaroslav Provazník, 10. 3. 2007, Lidové noviny

Gabriela zná řeč věcí a díky tomu dokáže řešit všední nepříjemnosti (třeba nechuť učit se hrát na klavír), ale i roztodivné nástrahy (včetně pokusu o únos zločincem Subitem Prestem). Motorem Gabrieliných příhod je fantazie. Je to starý známý model, využívaný v dětské literatuře hojně přinejmenším od Barrieho Petra Pana: dětská imaginace je nastolena jako protiklad šedivé reality, jako svět sám pro sebe, který je barevnější a pestřejší než ten náš, „obyčejný“ svět.
Pavel Brycz vrší nápady jeden přes druhý s takovou vehemencí, že mnohdy urputně zápasí s tím, dovést příběh do zdárného konce. Podléhá, zdá se, iluzi, že v pohádce je možné cokoliv, že si tu s logikou vyprávění není třeba příliš lámat hlavu.
Jeden příklad za všechny: Když se Gabriela trápí tím, jak pomoci zamilované kamenné lvici v zámeckém parku, jedné noci se jednoduše domluví s tatínkovou pneumatickou vrtačkou a kladivem a společnými silami kamenné srdce ze lvice vyoperují...
Některé autorovy nápady jsou svěží, některé méně, některé spíš banální. Hlavní potíž je ale v tom, že Gabriele, hrdince těch deseti příběhů, v nichž ožívají věci jako v pohádce, je deset a na konci knihy jedenáct let, a tak chtíc nechtíc dostává rysy poněkud infantilního mudrlanta.



Kouzelný svět Gabriely je první knížkou, kterou Pavel Brycz (*1968) napsal pro děti. Je sympatické, že se v ní nenechal strhnout k sentimentu anebo k nevkusnému podbízení se dětskému čtenáři. Zatím se však spolehl jen na mnohokrát vyzkoušené cesty, aniž objevil tu svou.