Rozhovor s Jiřím Sopkem - Meander.cz

Rozhovor s Jiřím Sopkem

Kdo vám četl, když jste byli děti? A co?

Maminka mi četla pohádky, Podivuhodnou cestu Nilse Holgerssona s divokými husami Švédskem, později jsem četl hodně sám - třeba Jirku, postrach rodiny, knihy Marka Twaina, ale třeba i Jiráska - Temno a Bratrstvo, vlastně skoro všechny jeho knihy. A taky Kámen a bolest od Schulze nebo Paměti kata Mydláře…

Kterého z těchto hrdinů jste v dětství nejvíce obdivovali, případně jste se s ním ztotožňovali?
A/ Ferda Mravenec, B/ Robinson Crusoe, C/ Alenka z Říše divů


Já měl rád Mauglího z Knihy džunglí a Toma Sawyera a Huckleberryho Finna…

Máte nějaký svůj vzor ještě dnes?

Ze spisovatelů třeba Somerset Maugham, Joseph Conrad, protože dokáže chápat temné stránky osobnosti, pak je to Henry Miller, ale ze všeho nejvíc Thomas Wolf a jeho slavná kniha K domovu se dívej, anděli

Jakou knížku jste v dětství propásli, dodnes se k ní nemůžete dostat a dodnes vás to mrzí? Kterou jste naopak nesnášeli?

Myslím, že jsem nepropásl nic, protože i dnes si čtu knihy pro děti, například pořád ještě zjišťuju, že je nějaká Verneovka, kterou jsem ještě nečetl, tak si je tu a tam kupuju v antikvariátu.
Bál jsem se jako úplně malý kluk Perníkové chaloupky - když ji vyndali, tak jsem s řevem utek. Strašily mě taky dvě Trnkovy ilustrace z jedné pohádkové knížky.

Kdy jste si napsali (ilustrovali) svou první knížku? Existuje kniha, kterou byste moc rádi ilustrovali?


Něco jsem si ilustroval…
Ilustroval bych rád třeba Na Větrné hůrce od Emily Brontëové

Nutíte své potomky, aby četli kvalitní knížky uznávaných autorů?

NE!!!

Zkusili byste definovat brak v literatuře? Jak zhoubný vliv na skomírající dětskou fantazii a vkus podle vás může mít? Jaký typ knížek naopak marně v knihkupectvích hledáte?

Občas si přečtu kovbojku, z toho se tedy dá usuzovat, že brak pro mne není otázka života a smrti, stejně jako existuje dobrej kýč a špatnej kýč.

A děti se z toho dostanou. To, co nedohledám v knihkupectví, dohledám třeba v antikvariátě… Některé knihy jsou dokonalé. Nejdokonalejší kniha, jakou znám, je Bílá velryba od Melvilla s ilustracemi Rockwella Kenta.

Víte, že slova číst a čest mají stejný etymologický základ? Zkuste vymyslet nějaký důvod, proč.

Nepochází to z toho, jak dříve sepisovali smlouvy jen ti, co uměli číst a psát? A ti, co to neuměli, jim pak museli věřit, že ve smlouvě je opravdu to, co potřebovali.
A čestný člověk je čistý a čitelný.


Váš tip na knížku století.

Jak jsem říkal, ta Velryba…

Jste schopni dočíst i špatnou knihu?

To fakt jsem, pořád čekám, že tam třeba NĚCO bude. Spíš mám problémy se zezačátku začíst třeba do Ezry Pounda, kterého, jak tvrdím, mám rád.


Kdy se podle vašeho názoru člověk stane spisovatelem?

On se už nedozví, ostatní se to někdy o něm možná dozvědí – po jeho smrti

Proč je podle vás v dětské knize tak důležitá ilustrace?

Podporuje obrazotvornost a chuť, aby knížku dítě vůbec otevřelo.
Pro dospělé, kteří už tolik fantazie nemají, by měl ilustrátor vystihnout ducha díla, autor mu musí být mimořádně blízký.

Chodíte na besedy s dětmi a jste zvědaví na ohlasy čtenářů na knihu jako celek?

Byl jsem jen na jedné, mám hrozně málo času, ale zase se dostanu. Myslím při práci hlavně na děti a chci to udělat srozumitelný, aby pochopily, co chci říct…

Jak vidíte budoucnost knihy v konkurenci současných i budoucích (jistě velmi revolučních médií) za 50, za 100 let?

Velmi tragicky, stejně jako kulturu v nejširším slova smyslu, s tím se asi bohužel nedá nic dělat.
Přesto si myslím, že je dobré pokračovat v krásných knihách, dokud se ještě najde pár lidí, kteří o ně budou stát. Nemyslíte si to taky?